Avui, The Grandma ha continuat les seves sessions d'Atenció al client en línia amb els seus companys i les seves companyes de Gavà.
Han parlat sobre la importància de la qualitat en l'atenció al client, sobre la redacció de protocols i les seves aplicacions en situacions difícils, però també han parlat d'idiosincràsia, de tòpics i de típics, de sentiments, de noms propis que es fan més grans al costat de grans, i de noms propis que cauen en l'oblit o en el desconeixement malgrat ser sublims.
Podem
observar si una persona és hàbil o no en la relació amb els altres, però
és difícil donar una definició acurada sobre què són les habilitats socials, ja que depenen del context cultural, la situació en què ens trobem i les persones que intervenen.
Generalment, el terme habilitats socials fa referència a les conductes que milloren o empitjoren la interacció amb altres persones. Aquí incloem el conjunt d'estratègies verbals (llenguatge) i no verbals (aspectes emocionals i corporals) que disposem per actuar en una situació social.
S'anomenen pro socials aquelles conductes que incrementen les possibilitats de relacionar-nos més satisfactòriament i antisocials les que provoquen aïllament.
Tothom és susceptible de millorar els seus coneixements en habilitats socials mitjançant l'aprenentatge i l'entrenament.
Les habilitats socials són aquelles conductes que les persones emeten en situacions interpersonals per obtenir una resposta positiva dels altres i que ens permeten afavorir la integració en el nostre entorn. Aquestes conductes poden ser tant verbals com no verbals.
Aprendre i desenvolupar aquestes habilitats és imprescindible per aconseguir una bona socialització.
Des de petits estem destinats a conviure en un grup d'iguals, i les habilitats socials que posseïm ens faciliten les interaccions amb altres persones. La integració és un factor clau del benestar emocional.
Una conducta socialment hàbil és el mateix que l'assertivitat: fer allò que es pensa sincerament i que es considera just però respectant els drets i sentiments dels altres.
Per posar alguns exemples, algunes d'aquestes conductes són:
-Saber escoltar.
-Saber demanar un favor.
-Saber donar les gràcies.
-Saber expressar els sentiments.
-Saber rebre una crítica.
-Saber dir que no.
-Resolució de conflictes.
Més informació: IOC
Crec que aprens habilitats socials
barrejant-te amb la gent.
Joe Morgan
Les habilitats socials són essencials per la convivència amb els altres. Són aquelles aptituds necessàries per a tenir un comportament adequat i positiu que permeti afrontar eficaçment els reptes de la vida diària. Són comportaments o tipus de pensament que porten a resoldre una situació d'una forma efectiva, és a dir, acceptable pel mateix subjecte i pel context social on hi és.
Les principals competències socials són:
-Capacitat per la presa de decisions. Ajudar a afrontar de forma crítica, autònoma i responsable les situacions que es presenten en la vida quotidiana, afavorint explorar les alternatives disponibles i les diferents conseqüències de les nostres accions.
-Assertivitat. Permet reconèixer les tàctiques persuasives, defensar els drets, a dir no i a afrontar situacions de pressió.
-Capacitat de comunicar-se en forma efectiva. Té a veure amb la capacitat d’expressar-se, tant verbal com no verbal, i en parlar de forma apropiada davant de diferents situacions.
-Autoestima. Té a veure amb l'autoconcepte, la seva formació i la seva rellevància per la conducta i per arribar a assolir les metes desitjades.
-Habilitat per a controlar les mateixes emocions. Ajuda a reconèixer les emocions personals, a ser conscients de com les emocions influeixen en el nostre comportament i a manipular-les de forma apropiada.
Conductes antisocials i prosocials |
La comunicació podria considerar-se com una de les habilitats socials
per excel·lència, sigui verbal o no verbal, encara que la verbal sigui
la més comuna i coneguda quan es parla de comunicació. La
necessitat innata que tenim els éssers humans de relacionar-nos amb el
nostre entorn ens ha fet desenvolupar aquesta gran habilitat.
S'evidencia que és essencial perquè al llarg dels anys ens hem dedicat a buscar alternatives de comunicació
a mesura que s'anaven descobrint dificultats que impedien totalment o
parcial comunicar-se verbalment com la sordesa o l'autisme.
Les conductes prosocials són aquelles interaccions amb els altres que estan modulades per l’autoconsciència i l'empatia. Les conductes més bàsiques són:
-Tenir iniciativa per saludar, presentar-se o iniciar una conversa.
-Mantenir el contacte visual quan parlem amb algú.
-Tenir cura de la nostra expressió facial.
-Modular el to de veu, sense cridar, però assegurant que se'ns escolti.
-Escolta activa.
-Parar esment sense mostrar avorriment o desinterès.
-Capacitat de negociar.
-Flexibilitat per a col·laborar amb l'altra persona, arribant a una solució de consens.
-Tenir una opinió pròpia producte de la reflexió personal.
-Expressar com ens sentim o parlar de les nostres preocupacions fa augmentar el nivell de confiança i intimitat en una relació.
-Fer compliments sincers ajuda als altres a identificar les seves capacitats.
-Oferir crítiques constructives, d'una manera amable i afectuosa, possibilita que els altres millorin.
-Acceptar els compliments i les crítiques sense posar-nos a la defensiva.
-Donar les gràcies.
-Oferir o acceptar ajuda.
-Donar un cop de mà a una altra persona és una mostra d'afectivitat i compromís i obre la possibilitat que ens ajudin en el futur.
-Demanar disculpes o perdó quan creiem que ens hem equivocat o ferit a l'altre demostra interès envers els sentiments de l'altra persona.
-L'ús d'aquestes formes de relació incrementa les possibilitats de gaudir d'una xarxa social àmplia i satisfactòria.
Sovint les conductes antisocials són el resultat d'una anàlisi erroni de nosaltres mateixos, sigui infravalorant-nos o sentint-nos superiors, acompanyat d'una manca d'empatia que provoca no tenir en compte els sentiments dels altres o malinterpretar les seves intencions. Algunes conductes que poden afectar negativament les nostres relacions socials són:
-Evitar normes socials bàsiques com la salutació, la presentació o mantenir el contacte visual.
-Enviar el missatge de no voler que els altres es relacionin amb nosaltres.
-Un to massa alt o cridar pot ser interpretat agressivament mentre que parlar fluix pot provocar que no ens parin atenció.
-Avorrir-se fàcilment durant una conversa o directament no escoltar a l’altre.
-Utilització de monosíl·labs, frases curtes o tallants.
-De vegades podem creure que estem sent bromistes sense adonar-nos que som pesats, i això pot acabar enfadant a l'altre mentre que nosaltres ens sentim incompresos.
-Imposició dels nostres desitjos o opinions en els altres mitjançant l'agressió física o verbal, les amenaces o les mentides.
-Despreocupació pel benestar dels altres.
-No donar importància als sentiments o necessitats de les persones del nostre voltant afavoreix que aquestes també ignorin les nostres.
-Perjudicar a altres i sentir indiferència.
-La manca del sentiment de responsabilitat provoca aïllament i incomprensió.
-La interpretació suspicaç de les intencions dels altres.
-Victimització i culpabilització dels altres.
-Evitació sistemàtica de situacions socials.
-La timidesa com a producte de la preocupació, la por o la vergonya pot acabar derivant en un aïllament total de la persona.
Més informació: IOC
Considero les habilitats socials una mica
com l'aprenentatge d'un idioma.
Fa tants anys que les practico
que gairebé he perdut l'accent.
Daniel Tammet
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada