Han parlat sobre la importància les habilitats socials i les habilitats comunicatives i com les podem utilitzar per arribar a aconseguir captar l'atenció del client i la seva fidelitat. Han valorat diferents situacions d'interrelacions entre el macro i el micro i han analitzat com una marca pot fer-se valer d'una altra per a potenciar-se.
Finalment, han treballat els subtotals com a eina que permet l'ordenació i la filtració de dades.
L'assertivitat és la capacitat d'autoafirmar els drets d'un mateix, sense deixar-se manipular i sense manipular els altres.
Ser assertiu consisteix a ser capaç de proposar i defensar un argument,
una reclamació o una postura amb un capteniment de confiança en hom
mateix; encara que contradigui el que diuen altres persones, el que fa
tothom, o el que se suposa que és correcte.
És una habilitat comunicativa, molt emprada en la psicologia i que s'ha aplicat a tota mena de camps, inclosa la política.
Més informació: Habilitats Socials
Com a estil comunicatiu, els comunicadors assertius es distingeixen dels passius i dels agressius.
Els comunicadors passius no defensen els seus propis límits o drets, permetent que els comunicadors agressius els influenciïn i acabin per acceptar o creure allò que el comunicador agressiu els diu.
Els comunicadors agressius no respecten els límits dels altres i proven d'influenciar-los amb l'objectiu que acabin per defensar les postures d'aquests primers.
Al contrari, els comunicadors assertius
no tenen por de defensar les seves opinions o provar d'influenciar
altri, però sempre respectant-ne els límits i procurant d'aprendre de
les opinions dels altres, encara que en principi siguin oposades a les
seves.
Els assertius també són capaços de defensar-se davant l'intent d'invasió comunicativa que fan els comunicadors agressius. Cal dir, tanmateix, que un ésser humà pot comportar-se amb persones diferents usant qualsevol d'aquests comportaments.
Les persones assertives mantenen un estil on no van a guanyar ni a perdre, si no a arribar a un acord. El seu comportament extern sol transmetre una parla fluida, sense bloquejos ni paraules repetides, un estil no intimidatori i relaxat. Expressen sentiments, defensen sense agredir, tenen capacitat per discrepar obertament, de demanar aclariments, de dir que no i saber acceptar errors.
Una persona assertiva presenta:
-Patrons de pensament. Coneixen i creuen en els seus drets i en els drets dels altres. Les seves conviccions són gairebé sempre racionals.
-Sentiments i emocions. Bona autoestima, no se senten superiors ni inferiors, estan satisfets de les seves relacions i es respecten a ells mateixos. Mostren sensació de control emocional.
-Conseqüències de la conductiva assertiva. Frenen o desmarquen els atacs, aclareixen errors, mostren sensació de respecte i valoració per part dels altres, solen ser considerats com a bones persones però que no es deixen influenciar.
Assertivitat |
L'assertivitat es pot assolir per diferents tècniques, que molt sovint es barregen en la comunicació interpersonal per tal d'aconseguir els objectius plantejats.
-El disc ratllat. Com el seu nom indica consisteix a parlar com un disc ratllat, repetint una vegada i una altra allò que hom vol dir.
L'objectiu
final és que la persona manipuladora es convenci que no aconseguirà el
seu propòsit. És una tècnica bàsica de comunicació assertiva fonamentada
en la tenacitat. Pot semblar una forma molt mecànica de comunicar-se,
però és efectiva en situacions que hi ha tensió i quan hom vol
mantenir-se ferm.
-Compromís viable i autorevelació. Aquesta tècnica pretén aconseguir que les dues persones obtinguin part del que volen i arribin a un compromís viable partint de l'autorevelació, és a dir, de proporcionar informació del que hom sent i pensa amb la fita de facilitar el diàleg. L'única limitació pràctica per arribar a un compromís és el respecte als propis valors. Quan un creu que la seva opinió o actitud és correcta, cedir i arribar a un compromís viable no és un acte d'assertivitat sinó d'abandonament del propis objectius.
-Asserció negativa. Té com a objectiu enfrontar els propis errors quan s'han comès i les crítiques que aquests generen.
Es tracta d'anar més enllà i emprar frases del tipus: no hauria d'haver fet això, ha estat una falta de consideració per la meva part, em sap greu haver..., té tota la raó i de veritat que ho sento. Sense adonar-me m'he distret i no he entès...
-El banc de boira. És una tècnica que s'utilitza quan algú fa una crítica que intenta manipular. En aquest cas, la persona assertiva no està d'acord amb la crítica i no vol demostrar que el que pensa és el més correcte.
El banc de
boira funciona bé perquè fa tres accions importants: redueix el
sentiment d'angoixa o de culpa que es produeix quan una persona és
criticada; redueix la quantitat de crítiques perquè la persona que les
fa s'adona que no són gens efectives; i redueix el conflicte perquè no
es produeix un enfrontament car la persona assertiva no pretén demostrar
que l'altre s'equivoca.
Aquesta tècnica empra els arguments de la persona que critica, però sense que intervingui un sentiment de confrontació, perquè s'utilitzen frases del tipus: és possible, potser tens raó, segur que a tu t'ho sembla, segur que a tu et fa aquesta sensació...
-Interrogació negativa. Tècnica pensada per a fer front als judicis que fan els altres d'un mateix mitjançant obligar a la persona critica a explicar la seva opinió, i deixar clar que no serà acceptada perquè sí.
Davant les afirmacions de l'altra persona, la persona assertiva respon preguntant: que té de dolent, de rar, d'estúpid...
Més informació: Diputació de Barcelona
La gent més gran sol ser assertiva,
desconfiada i pràctica.
David Shields
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada