divendres, 4 de juny del 2021

EL PREU MITJÀ PONDERAT (PMP) I LA FITXA DE MAGATZEM

Avui, els Ecomeals i The Grandma han parlat sobre el PMP (Preu Mitjà Ponderat), un procediment comptable de valuació d'inventari on se sumen les entrades posteriors ponderades, segons les seves quantitats, al valor mitjà de les existències de mercaderia que hi ha a l'inici d'un exercici. 

Segons la normativa, les existències s'han de valorar segons la seva naturalesa, pel preu d'adquisició o pel cost de producció. Si les existències són productes comprats externament per l'empresa, es valoraran al preu d'adquisició, si són productes produïts a l'empresa, es valoraran al cost de producció.

El preu d'adquisició. És l'import total de la compra, més totes les despeses que ha pogut generar l'operació (transport, assegurances, envasos o impostos no transferibles).

El cost de producció. És la suma del preu d'adquisició de les matèries primeres i dels materials consumits en la fabricació, dels costos directes de la producció i de la part proporcional dels costos indirectes imputables a la producció.

La normativa vigent recomana utilitzar uns criteris de valoració per valorar individualment les existències de l'empresa. Utilitzem el criteri PMP I Criteri FIFO, són dos mètodes diferenciats que ens permeten calcular el valor de les existències en qualsevol moment i situació.

El criteri del PMP (Preu Mitjà Ponderat). Calculem el valor mitjà de les existències inicials i de les entrades, ponderades segons les seves quantitats. Les entrades es registraran al seu valor i les existències i les sortides, al PMP corresponent.

El criteri del FIFO. (First In, First Out. Primeres a Entrar, Primeres a Sortir). El valor de sortida dels productes del magatzem és el preu de les primeres unitats físiques que hi van entrar. Les existències es registraran al seu valor d'entrada respectant l'ordre cronològic d'entrada.

Des que es fabriquen, produeixen o compren fins que s’utilitzen, consumeixen o venen, transcorre un cert període de temps en què els materials o productes es troben emmagatzemats a l’empresa.

Els objectes emmagatzemats poden ser de classes molt diferents i es coneixen amb el nom genèric d'existències. A les empreses els és de vital importància conèixer el valor de les existències per tal d’obtenir el cost dels productes que vendran. La dificultat es planteja en la varietat de valors que tindran les existències emmagatzemades en funció de la remesa i del període de temps en el qual foren entrades.

Davant la varietat de preus o costos i la gran quantitat d'existències, s'utilitzen diferents mètodes per efectuar-ne la valoració: Preu Mitjà Ponderat (PMP), FIFO i LIFO.

Més informació: IOC

El magatzem és un espai físic destinat a guardar-hi mercaderies, en el qual es desenvolupa una completa gestió dels productes que conté.

Per poder complir adequadament la seva funció un magatzem ha de reunir una sèrie de condicions:

-Ha de poder rebre ràpidament els articles.

-Els materials dipositats al magatzem han d'estar correctament identificats, codificats i disposats, de manera que puguin ser localitzats de forma ràpida.

-Ha de disposar d'instal·lacions adequades al tipus d'articles emmagatzemats.

-Ha de facilitar l'entrada i sortida dels articles.

-Les existències s'han de valorar pel preu d'adquisició, si els béns han estat comprats per l'empresa, o pel cost de producció d’aquests béns, si han estat fabricats per la mateixa empresa. En el nostre cas, només farem referència al preu d'adquisició, que inclou el consignat en la factura més totes les despeses addicionals que es produeixin fins que els béns siguin al magatzem, com ara transports i assegurances.

-L'import dels impostos indirectes que graven l'adquisició de les existències només s'ha d'incloure en el preu d’adquisició quan aquest import no es pugui recuperar directament de la Hisenda pública (per exemple, no s'inclourà l'IVA deduïble, ja que el comprador, complint una sèrie de tràmits, recuperarà el seu import).

-Quan es tracta de béns, els preus d'adquisició o costos de producció dels quals no siguin identificables de manera individualitzada, s'ha d'adoptar amb caràcter general el Cost Mitjà Ponderat (PMP).

Els mètodes FIFO, LIFO o altres d'anàlegs també són acceptables, però aquí només ens referirem al PMP.

El PMP consisteix a valorar les existències al preu que resulti de dividir la suma de les diverses quantitats adquirides, multiplicades pel seu preu d’adquisició, entre la suma de les quantitats.

PMP = % de les unitats adquirides * preu d’adquisició / % de les unitats adquirides

Cada vegada que es produeix una entrada d'existències al magatzem a un preu diferent de l'existent, es modifica el PMP, i cada vegada que s'efectua una venda, es redueix el valor de les existències, valorant les sortides al PMP que tinguin les existències en aquest moment.

Més informació: Web y Empresas

Exemple:

En un magatzem entren 200 unitats del producte A a 2,10 € (200*2,10=420 €)

Uns dies més tard entren 100 unitats del mateix producte a 2 € (300*2=600 €)

Total unitat entrades: 200+300=500

Valor de les existències: 420+600=1020 €

PMP=1020/500=2,04 €

Suposem que es venen 50 unitats, la seva valoració serà 50 * 2,04 € = 102 € que passaran a reduir el valor total de les existències: 1020 – 102 = 918 €

Unitats actuals: 500 - 50 = 450

Per tant, el valor unitari del producte es manté: PMP = 918 / 450 = 2,04 € 

Les fitxes de magatzem són l'instrument del qual es valen les empreses per conèixer el moviment de les existències, és a dir, les entrades i sortides de producte i la seva valoració.

S'utilitza una fitxa per cada producte del magatzem i s'hi anoten tots els moviments amb indicació de la data en què s'han produït, afegint-hi informació addicional referent a les operacions i a les empreses que les han originat.

És important que en les fitxes es reflecteixin les quantitats d'existències que com a màxim o mínim hi ha d’haver a magatzem, per tal d'avisar als departaments corresponents: al de compres o aprovisionament en cas que la quantitat d'existències sigui inferior al mínim establert, amb l'objectiu de procurar noves compres; al departament de producció o de vendes en el supòsit que la quantitat sigui superior al màxim establert, perquè prenguin les mesures oportunes.

Més informació: Economía Simple


 Quan parlem de "transport intel·ligent",
és més que traslladar la càrrega d'A a B.
La digitalització dins del transport i la logística significa
un servei perfecte als nostres clients,
visibilitat a la cadena de subministrament
i un negoci més eficient.

Soren Skou

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada