L'avaluació o avaluació educativa és, dins el context educatiu, un procés complex que s'utilitza per a obtenir informació útil amb la finalitat de formular judicis de valor i al mateix temps servir de guia per tal de prendre decisions. Com a activitat que té com una de les seves característiques més visibles el formular un judici de valor, per tal cosa s'utilitzen una sèrie de tècniques de mesura. La finalitat última de l'avaluació és la de ser una eina per a prendre decisions, i aquest motiu és el que li dona la seva importància.
La branca de la pedagogia que estudia els mètodes d'avaluació s'anomena docimologia.
L'avaluació dels aprenentatges és multidimensional, ja que té un mínim de set enfocaments.
-Objecte d'avaluació. QUÈ (objectius didàctics)
-Finalitat. PER A QUÈ (diagnòstica, formativa o avaluació sumativa)
-Moment. QUAN (inicial, contínua, final o diferida)
-Model. COM (quantitativament o qualitativament)
-Instrumentalització. AMB QUÈ (instruments de recollida d'informació: examen, rúbrica d'avaluació, exercicis, ...)
-Avaluador. QUI (mestre, alumnes, tutors,...)
-Referent. EN FUNCIÓ DE QUÈ (criteris: satisfactorietat, suficiència,...)
Avaluar un aprenent implica emetre un judici de valor sobre quin és el criteri d'avaluació. Els judicis de valor en les avaluacions es troben a la selecció de criteris que distingiran el correcte de l'incorrecte, el ben fet del mal fet o l'èxit del no-èxit; en els indicadors quantitatius i qualitatius que han de mostrar aquests criteris; i en l'establiment d'estàndards o nivells dels indicadors i dels criteris per, per comparació, determinar si són vàlids o exitosos, i si s'escau quantificar en quin grau ho són.
Descarrega L'avaluació (Ingenia)
Peter Drucker
L'avaluació per competències és un tipus d'avaluació que no es fixa solament en el resultat o producte final sinó en el procés i les habilitats que adquireixen els qui fan una tasca concreta.
Pot dur-se a terme a l'entorn laboral o educatiu (prenent les competències bàsiques com a indicadors de progrés).
Per dur a terme l'avaluació es poden prendre nivells d'assoliment d'una determinada capacitat, expressada en percentatge, nivells de proficiència o similars. La capacitat s'ha de veure plasmada en la possibilitat d'executar amb èxit determinades tasques o aprenentatges i en l'adquisició d'uns coneixements que ho permeten. S'usen habitualment rúbriques d'avaluació, amb dues columnes, a l'esquerra els indicadors o elements d'avaluació i a les columnes els percentatge o nivells, que poden expressar-se numèricament o amb descripció del que és capaç de fer qui arribi a cada nivell.
Com que les competències són habilitats personals que es veuen a la pràctica però que sempre tenen un component subjectiu (no es pot avaluar el que sap la persona, només el que es pot veure que sap), s'aconsella diversificar els elements i moments de l'avaluació, per tal de provocar situacions on s'hagin de posar en acte les competències.
Més informació: Generalitat de Catalunya
Teri Garr
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada