dimarts, 14 de desembre del 2021

ACTIC C3. MISSATGERIA INSTANTÀNIA I VIDEOCONFERÈNCIA

Avui, The Grandma ha continuat la seva formació en ACTIC amb els companys de Castelldefels. Han parlat sobre missatgeria instantània i videoconferències.

La missatgeria instantània (IM) és un sistema que permet intercanviar missatges entre dues o més persones en temps real, utilitzant una xarxa de comunicacions, com per exemple Internet.

Aquests serveis han heretat algunes idees de l'antic, tot i que encara popular, sistema de conversa IRC. Cadascun d'aquests missatgers permet enviar i rebre missatges d'altres usuaris utilitzant els mateixos programes, però, darrerament han aparegut alguns clients de missatgeries que ofereixen la possibilitat de connectar-se a diverses xarxes alhora: Pidgin i Trillian.

Es poden enviar i rebre tota mena de documents i arxius, informació de contacte, ubicació, imatges i vídeos.

Admeten grups de persones i llistes de distribució. Alguns clients ofereixen la possibilitat d'enviar missatges encriptats que es destrueixen al cap d'un temps determinat. L'última generació dels programes de missatgeria permet fer videoconferències i trucades mitjançant la telefonia IP.

Una primera forma de missatgeria instantània va ser implementada en el sistema PLATO utilitzat a principis de la dècada del 1970. Més tard, el sistema talk implementat en UNIX/LINUX va ser utilitzat àmpliament utilitzat per enginyers i acadèmics durant les dècades de 1980 i 1970 per comunicar-se a través d'internet.

ICQ va ser el primer sistema de MI per ordinadors amb sistema operatiu diferent a UNIX/LINUX en el novembre de 1996. A partir de la seva aparició, han sorgit un gran nombre de variacions de MI. Els més populars a la primera dècada del segle XXI foren el Windows Messenger o el Google Talk.

Més informació: DIBA

En els primers programes de missatgeria instantània, cada lletra era enviada després d'escriure-la, d'aquesta manera les correccions dels errors també es veien en temps real. Això feia que les converses semblessin més una conversa telefònica que un intercanvi de text.

En els programes actuals, habitualment, s'envia cada frase de text un cop l'hem acabat d'escriure-la. A més a més en alguns, també es permet deixar missatges, encara que l'altra part no estigui connectada (estil contestador automàtic). Una altra funció que tenen molts serveis és la possibilitat d'enviar-se fitxers.

L'any 2013, l'ús de missatgeria instantània era del 83%, segons l'estudi d'audiència d'internet realitzat per l'AIMC. En canvi el correu electrònic, segons l'AIMC, no s'ha arribat a utilitzar tan poc com el 2013 (70%) des de 1997, quan l'ús estava al 69%.

El funcionament és molt senzill: tenim una llista de contactes (adreces de correu vàlides), als que hem autoritzat que sàpiguen el nostre estat (connectat, desconnectat, ocupat, enfeinat...), encara que podem falsejar-lo. Llavors en aquesta llista de contactes podem obrir una finestra de conversa amb els que estiguin disponibles.

A més d'usos lúdics i personals es pot emprar com a eina de gestió a l'àmbit professional. Per exemple, pot utilitzar per a compartir informació i coneixement, ajudar a la coordinació d'un grup de treball o trametre queixes i propostes.

Més informació: IOC

Com a avantatges té l'agilitat, la rapidesa i i la facilitat d'ús.

Els inconvenients principals són la feble fiabilitat, la manca de servei postvenda i en molts clients la molt feble o manca de seguretat, tot i que tant la seguretat com la robustesa de l'aplicació depenen del client escollit. A més, no existeixen actualment eines per auditar l'ús de la missatgeria instantània i valorar-ne la seva qualitat.

El caràcter instantani d'aquest tipus de missatgeria comporta també que sigui efímer, cosa que s'ha de tenir en compte i pot ser un avantatge o inconvenient, segons l'ús. D'altra banda, per a les persones que treballen amb un ordinador de sobretaula els pot ser més còmode poder accedir i gestionar el compte des de l'ordinador, cosa que no és possible amb tots els clients, ja que alguns no tenen accés a pàgines web.

Els clients de missatgeria instantània són programes que serveixen per a enviar i rebre missatges instantanis amb altres usuaris connectats a Internet o altres xarxes. Els clients principals de la missatgeria instantània mòbil, que es pot usar des de dispositius de telèfon mòbil, són:

-WhatsApp. 430 milions d'usuaris. Programari no lliure amb defectes de seguretat.

-Line. 360 milions d'usuaris al món. Programari no lliure.

-Telegram. 100 milions d'usuaris al món. Programari lliure amb llicència GPL.

Altres clients de missatgeria instantània existents són Hangouts, Pidgin (multixarxa), Skype, Trillian (multixarxa), Viber o Signal.

Més informació: Xarxanet

La videoconferència és la comunicació de vídeo i al mateix temps so.

En telefonia mòbil es denomina UMTS (Universal Movil Telecomunication System), com a servei vinculat a les grans companyies solament es troba disponible en Estats Units i part d'Europa, però mitjançant internet es troba a l'abast de tothom amb accés a la xarxa amb amplada de banda suficient.

La videoconferència és un mitjà pel qual els individus es poden trobar cara a cara i en temps real per a parlar.

Es necessita un ordinador amb un software, una càmera de vídeo i una connexió a Internet de bona qualitat.

La videoconferència permet a un grup de persones ubicades en llocs distints dur a terme reunions com si estigueren en la mateixa sala. És una combinació tecnològica d'àudio, vídeo i xarxes de comunicació que serveix perquè grups o individus puguen trobar-se cara a cara en un temps real per interaccionar.

És un sistema de comunicació dissenyat per a portar a terme trobades a distància, el qual, ens permet la interacció visual, auditiva i verbal amb persones de qualsevol part del món; sempre que els llocs web a distància tenguin equips compatibles i un enllaç de transmissió entre ells.

Amb la videoconferència podem compartir aplicacions, intercanviar punts de vista, mostrar i veure tota mena de documents, dibuixos, gràfics, fotografies, imatges d'ordinador, vídeos, en el mateix moment; amb el fi de crear, visualitzar i modificar arxius de forma simultània; sense necessitat que ell o els participants hagin de traslladar-se al lloc en què s'estigui realitzant l'esdeveniment.

Existeixen dos criteris per a classificar les videoconferències: segons el nombre de punts de connexió i segons el format tècnic.

Més informació: Hub Spot


Segurament, en un món de correu electrònic,
videoconferència i assistents virtuals,
no s'espera que l'oficina sembli extremadament anacrònic?
Tanmateix, fins ara sembla que el lloc on es treballa sí importa,
perquè la creativitat i la innovació s'alimenten
de les interaccions físiques entre les persones.

Noreena Hertz

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada