dimecres, 2 de desembre del 2020

AUTOCONEIXEMENT: GESTIÓ i INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL

The Grandma continua compartint experiències amb Els Tintorers. La gestió de les emocions, la resolució de conflictes, l'autoconeixement i el reconeixement personal, la utilitat de compartir experiències viscudes i la importància de la transmissió oral han estat els temes d'avui.

La intel·ligència emocional (IE) és la capacitat per a reconèixer sentiments propis i aliens, i l’habilitat per a gestionar-los.

La intel·ligència emocional està agafant un paper important en la nostra societat. S'ha relacionat amb diferents àmbits com en el del rendiment escolar, el QI i la felicitat. Especialment, s'ha estudiat fins a quin punt una elevada intel·ligència emocional afecta a aquests aspectes. Amb el pas del temps s'han descobert diferents tipus d'intel·ligència més enllà de la intel·lectual.

El concepte intel·ligència emocional sorgeix el 1990, amb l'article anomenat Emotional Intelligence de  Salovey i Mayer. L'any 1995, Daniel Golemann va publicar en el seu llibre Emotional Intelligence el concepte, que va significar una difusió sense precedents.

Les característiques pròpies de la intel·ligència emocional són:

-Conèixer les pròpies emocions. Segons Golemann aquesta és la clau de la intel·ligència emocional. Consisteix en reconèixer un sentiment en el moment que apareix.

-Gestionar les emocions. Consisteix en gestionar els propis sentiments amb la finalitat de ser expressats de forma apropiada, és a dir, ser conscient de les pròpies emocions i saber suavitzar les expressions d'ira, fúria i irritabilitat.

-Motivar-se a un mateix. Una emoció que tendeix a impulsar-nos cap a una acció. Per això emoció i motivació estan íntimament relacionades.

-Reconèixer les emocions dels altres. Paper rellevant de l'empatia, que es basa en el coneixement de les pròpies emocions i les dels altres.

-Establir relacions. És l'habilitat de gestionar les emocions dels demés.
 
A més a més, Golemann distingeix dos tipus d'intel·ligència emocional: la intel·ligència intrapersonal i la interpersonal.

La intel·ligència intrapersonal està determinada per la forma en que ens relacionem amb nosaltres mateixos. Veiem que està composta per tres components:

Intel·ligència Emocional (IE)
-Consciència d'un mateix. És la capacitat de reconèixer i entendre les capacitats d'un mateix, és a dir, les fortaleses, debilitats, estats d'ànim, emocions i impulsos. També va relacionat en saber com aquests factors afecten sobre els altres i sobre un mateix.

-Autoregulació o control de si mateix. És l'habilitat de controlar les nostres pròpies emocions i impulsos per a responsabilitzar-se dels propis actes, adequar-nos a un objectiu, pensar abans d'actuar i evitar el prejudicis.

-Automotivació. És l'habilitat de romandre en un estat de recerca i persistència constants en la consecució dels objectius.

La intel·ligència interpersonal està composta per uns altres components, els quals determinen la manera en com ens relacionem amb les persones del nostre voltant.

-Empatia. És l'habilitat per entendre les necessitats, els sentiments i els problemes dels altres. Esdevé la capacitat de posicionar-se en el seu lloc i poder respondre correctament a les seves reaccions emocionals.

-Habilitats socials. És el talent present en el control de les relacions amb els altres, és a dir, la capacitat de persuadir i influenciar als altres.

La intel·ligència emocional és una habilitat que es pot adquirir per saber gestionar les emocions, el que pot resultar de gran ajuda per a relacionar-nos i prendre decisions. Fins i tot en l’àmbit laboral pot ser molt útil.

De manera global, podem dir que tenir intel·ligència emocional equival a entendre el que sentim i el que sent l'altre.

La intel·ligència emocional és la capacitat que tenim per gestionar les emocions favorablement, identificant-les i expressant-les adequadament de manera que ens sentim millor amb nosaltres mateixos i millorin les nostres capacitats per afrontar els conflictes. En essència, és l'habilitat que ens fa ser més feliços.

La ment emocional és adaptativa, ens porta a respondre davant de situacions sense aturar reflexivament com ho faríem de manera racional, ja que té la capacitat de valorar la situació més ràpidament i actuar en conseqüència. Dit d'una altra manera, actua com una alarma abans que el cervell racional reaccioni.

Aquelles persones que tenen habilitat per gestionar les seves pròpies emocions i emfatitzar amb les dels altres tendeixen a ser millors en el treball. A què es deu aquesta afirmació?

Entre els components d'aquesta habilitat està, en primer lloc, l'autoconsciència, és a dir, la capacitat de reconèixer les seves pròpies emocions, per a poder reconduir-les.

En segon lloc, la motivació, que ens impulsa a actuar cap al que ens proposem. 

En tercer lloc, l'habilitat social, que ens permet relacionar-nos amb els altres amb èxit; i, finalment, l'empatia. Aquest últim component és fonamental per relacionar-nos amb els altres, ja que permet posar-nos al lloc de l'altre, comprendre-ho i actuar coherentment.

Això es tradueix en què la intel·ligència emocional ens ajuda a adquirir les següents competències:

-Els nostres pensaments determinen els nostres actes, el que ens ajuda a mostrar iniciativa, impulsant la valorada proactivitat.

-Adaptabilitat. Si som capaços de gestionar el possible sentiment de frustració que sentim a exercir una activitat que escapa al nostre control, tindrem més èxit en preservar en l'intent.

-Persuasió. Interpretant les emocions dels altres podrem gestionar una persuasió més efectiva.

Segons Daniel Goleman, les persones amb habilitats emocionals ben desenvolupades, dominen els hàbits de la seva ment que fomenten la seva pròpia productivitat. Per contrapartida, aquells que no tenen aquesta capacitat mantenen lluites internes que sabotegen la seva capacitat de treballar amb atenció i una ment neta.

Afortunadament, la intel·ligència emocional és una cosa que podem desenvolupar al llarg de la vida. No obstant això, requereix d'un esforç constant. Ser assertius, mantenir la calma, acceptar i enfrontar-se a les emocions negatives, són algunes claus per a això.


 La intel·ligència emocional és la teva capacitat
per reconèixer i comprendre les emocions en tu mateix
i en els altres, i la teva capacitat per utilitzar aquesta consciència
per gestionar el teu comportament i les teves relacions.

Travis Bradberry

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada